Αρχική σελίδα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΥΖΩΩΝ Πανεπιστημίου Κρήτης

Πρόγραμμα ΕΥΖΩΩΝ του Πανεπιστημίου Κρήτης

Το Νηπιαγωγείο μας (μαζί με πολλά νηπιαγωγεία από όλη την Κρήτη) την φετινή σχολική χρονιά συμμετείχε στο πρόγραμμα "Ευζωών" του Πανεπιστημίου Κρήτης: "Μαθαίνοντας να ζούμε με τα ζώα: δράσεις για την ευαισθητοποίηση παιδιών γονιών και εκπαιδευτικών για τα ζώα συντροφιάς".

Σκοπός του προγράμματος ήταν να μελετήσει αν και με ποιο τρόπο συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που γίνονται από τον εκπαιδευτικό στην τάξη, μπορούν να βελτιώσουν τις στάσεις των παιδιών απέναντι στα ζώα συντροφιάς και τα αδέσποτα.

Από τον Νοέμβριο του 2019 μέχρι τον Μάρτιο του 2020, λίγο πριν κλείσουμε, έγιναν στην τάξη 13 δραστηριότητες, σχεδιασμένες από την ομάδα του Πανεπιστημίου. Κάποιες από αυτές ήταν οι εξής:

1. Στην αρχή του Προγράμματος, γνωρίσαμε τον Ρεξ, τον σκυλάκο και την Πετούνια, την γατούλα, δύο αδέσποτα, που μαζί τους περιπλανηθήκαμε, ζωγραφίσαμε, παίξαμε, τραγουδήσαμε και κυρίως προβληματιστήκαμε.

 

img 20191209_080634

 

2. Παρακολουθήσαμε το βίντεο ΑΔΕΣΠΟΤΑ, συζητήσαμε και εκφράσαμε τα συναισθήματα μας για αυτά που βλέπαμε, ενώ εικονογραφήσαμε το τραγούδι "Σκιά στη γη", που ακούγεται στο συγκεκριμένο βίντεο.


3. Διαβάσαμε την ιστορία του Ξουτ, του αδέσποτου σκύλου, βάλαμε τις εικόνες από την ιστορία στη σωστή σειρά και φτιάξαμε σκυλάκια με την μέθοδο "οριγκάμι".

02-10-2012 071130pm18

 

4. Μάθαμε για τις αξιοθαύμαστες ικανότητες που έχουν κάποια ζώα και δεν έχουν οι άνθρωποι, όπως την ικανότητα του μυρμηγκιού, που μπορεί να σηκώσει 20 φορές το βάρος του και παίξαμε το παιχνίδι "τα μυρμηγκάκια": οι παίκτες χωρίζονται σε δυο ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει μια φωλιά. Στον χώρο του παιχνιδιού διασκορπίζονται διάφορα ακίνδυνα αντικείμενα (π.χ. ένα μαντίλι, ένα φύλλο, μια μπαλίτσα, ένας μαρκαδόρος κ.λπ.). Στόχος κάθε ομάδας είναι να μαζέψει όσα περισσότερα αντικείμενα μπορεί και να τα μεταφέρει στη φωλιά της. Οι παίκτες-μυρμήγκια κινούνται όπως θέλουν, όμως έχουν δικαίωμα να πάρουν ένα αντικείμενο κάθε φορά στα χέρια τους και να το μεταφέρουν στη φωλιά τους. Το παιχνίδι τελειώνει και κερδίζει η ομάδα που θα συγκεντρώσει τα περισσότερα αντικείμενα στη φωλιά της.

img 20191209_080628


5. Γίναμε "κυνηγοί γρίφων" και ψάχναμε λέξεις που ήταν κρυμμένες στο νηπιαγωγείο και μιλούσαν για αυτά που χρειάζονται τα ζώα και τα παιδιά για να είναι ευτυχισμένα.


6. Γνωρίσαμε τον παραολυμπιονίκη της κολύμβησης, Αντώνη Τσαπατάκη και τον σκύλο του, τον Τζιμ και του φτιάξαμε μετάλλια, ενώ παρακολουθήσαμε το βίντεο, "Το δώρο", το οποίο μας συγκίνησε και μας προβλημάτισε.

img 20200125_094121 


7.  Παρακολουθήσαμε μια κτηνίατρο και μια εκπαιδεύτρια σκύλων να μας μιλάνε για τη δουλειά τους και για τις ανάγκες των ζώων. Έτσι δημιουργήσαμε ένα ομαδικό κολάζ, με την Πόλη των Χαρούμενων Ζώων, το οποίο μαζί με άλλες εργασίες μας ανέβηκε στον ιστότοπο του Προγράμματος .


8. Συζητήσαμε για τα οφέλη που έχουν οι άνθρωποι μέσα από την επαφή τους με τα ζώα και τα καταγράψαμε, ενώ παρακολουθήσαμε το πολύ ενδιαφέρον βίντεο "Pip" .


9.  Προβληματιστήκαμε με τα αδέσποτα ζώα, μιλήσαμε για τα "σκυλιά των βαρελιών" και τα "σκυλιά των μπαλκονιών", που είναι συνεχώς δεμένα και καταγράψαμε τις ανάγκες των κατοικίδιων ζώων. 

img 20200322_114456


10. Υποσχεθήκαμε ότι "ποτέ δε θα πειράξουμε τα ζώα τα καημένα" και ψάξαμε στην γειτονιά του Ρεξ και της Πετούνιας για ζώα που έχουν ανάγκη βοήθεια.


11. Στη συνέχεια, ο Ρεξ έχασε την Πετούνια και ζήτησε τη βοήθειά μας για να τη βρει. Αναζητήσαμε στην τάξη το κρυμμένο ημερολόγιο/ νιαουρολόγιο της Πετούνιας, που θα μας βοηθούσε να τη βρούμε.


12. Δημιουργήσαμε μάσκες ζώων και παίξαμε μουσικές φωλιές (σαν τις μουσικές καρέκλες), όπου κάθε φορά ένα ζωάκι απομακρυνόταν από το σπίτι και έμεινε στο δρόμο.


β) Γίναμε παρουσιαστές δελτίου ειδήσεων και δώσαμε συμβουλές για τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στα κατοικίδια ζώα.


γ) Επεξεργαστήκαμε, δώσαμε τίτλους και εικογραφήσαμε μικρά "λίμερικ" ποιήματα.

img 20200225_144719


13. Ανακεφαλαιώσαμε τις γνώσεις που πήραμε από το πρόγραμμα μέσω ενός επιδαπέδιου παιχνιδιού, σαν το γνωστό φιδάκι, με ψηφιακό ζάρι και ερωτήσεις ανακεφαλαίωσης, μέσα από τον ιστότοπο του προγράμματος. Σε κάθε ένα τετράγωνο (από τα 30) είχε είτε ένα θαυμαστικό (21 συνολικά), για να εκτελέσουμε μια εντολή είτε ένα ερωτηματικό (9 συνολικά), για να απαντήσουμε σε μια ερώτηση. Νικήτρια ήταν η ομάδα που έφτανε στο τέρμα της διαδρομής.


Οι δραστηριότητες τελείωσαν με την ευχάριστη είδηση, ότι τα αδεσποτάκια μας, ο Ρεξ και η Πετούνια, μετά από όλες τις περιπέτειες τους τελικά τα κατάφεραν και βρήκαν ένα σπίτι, το ίδιο σπίτι και μια ζεστή οικογένεια.

Μέσω του Προγράμματος τα παιδιά ενημερώθηκαν, συναισθάνθηκαν και προβληματίστηκαν, ώστε να είναι σε θέση να αναπτύξουν μια υπεύθυνη και σωστή συμπεριφορά απέναντι σε όλα τα πλάσματα.