Αρχική σελίδα ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ 2019-2020

Τα' μαθες Ερωτόκριτε τα όμορφα μαντάτα;

Το σχολικό έτος 2019-2020 ήταν αφιερωμένο στον Ερωτόκριτο, του Βιτσέντζου Κορνάρου.

Τον Ιανουάριο λοιπόν, ξεκινήσαμε στο Νηπιαγωγείο μας το Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο:

"Τα' μαθες Ερωτόκριτε τα όμορφα μαντάτα".

Οι θεματικές ενότητες που καταπιαστήκαμε ήταν οι εξής:

1. Η γνωριμία με το έργο

Α) Διαβάσαμε διάφορες διασκευές του Ερωτόκριτου για παιδιά


και ο Μάξιμος μας έφερε μια έκδοση που είχε η γιαγιά του στο σπίτι, για να δούμε τις εικόνες.

img 20200219_110724


Β) Ζωγραφίσαμε ό, τι μας εντυπωσίασε από την ιστορία


Γ) Μάθαμε τα ονόματα των ηρώων και τους μετρήσαμε (γυναίκες, άνδρες, σύνολο)

img 20200120_113201


Δ) Φτιάξαμε το στέμμα του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας. 


Ε) Βάλαμε τα γεγονότα της ιστορίας με τη σωστή χρονολογική σειρά

img 20200207_144353


ΣΤ) Μάθαμε το πιο γνωστό τραγούδι:"Τα θλιβερά μαντάτα"


2. Ο Ερωτόκριτος στη ζωγραφική

Α) Είδαμε, επεξεργαστήκαμε και συγκρίναμε τους πίνακες ζωγραφικής του Θεόφιλου με τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα, σε διάφορες εκδοχές, με ποικιλία αποχρώσεων.

10795765 erotokritos


Β) Στη συνέχεια δημιουργήσαμε τους δικούς μας πίνακες.

img 20200120_113305


Γ) Χρωματίσαμε γκραβούρες με τον έφιππο Ερωτόκριτο και την Αρετούσα.

img 20200117_122206


3. Η γνωριμία με τον συγγραφέα, Κορνάρο.

Α) Διαβάσαμε τους στίχους του Ερωτόκριτου που μιλάει ο ποιητής για τον εαυτό του.΄Ετσι μάθαμε πως το όνομα του είναι Βιτσέντζος και το επίθετο Κορνάρος. Επίσης μάθαμε ότι γεννήθηκε στη Σητεία και παντρεύτηκε στο Κάστρο, δηλαδή το Ηράκλειο, την πόλη μας. 


Β) Είδαμε σκίτσα του Κορνάρου και τον περιγράψαμε.

3a


4. Κρήτη και Ηράκλειο- το Μεγάλο Κάστρο.

Α) Μάθαμε τι είναι νησί (μια στεριά που βρέχεται γύρω γύρω από θάλασσα), είδαμε την Κρήτη στο χάρτη, μάθαμε τους 4 νομούς της: να τους λέμε με τη σειρά (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λασίθι) και να τους βρίσκουμε στο χάρτη.


Β) Μιλήσαμε για την πόλη μας, το Ηράκλειο ή (Μεγάλο) Κάστρο. Είδαμε στον χάρτη τα Ενετικά Τείχη που υπάρχουν γύρω γύρω από την πόλη και την ζωγραφίσαμε.

 

 

5. Μνημεία Κορνάρου στην πόλη μου. 

Α) Βρήκαμε σε φωτογραφίες, σημεία της πόλης που μας θυμίζουν τον ποιητή Κορνάρο, μέσα από αινίγματα:

 "Περπατάω, περπατάω και τι βλέπω όπως πάω;

Τρεις ανθρώπους στη σειρά, τι να λένε εκειδά; 

(Είναι το άγαλμα "Διαχρονική Συνάντηση")

screenshot 20200116_180300


"Δρόμους πέρασα και να μαι στην πλατεία που αγαπάμε.

Να και ένα συντριβάνι και πιο κάτω το Μεϊντάνι!"

(Είναι η πλατεία Κορνάρου)

img 20200116_230647_569


"Περπατάω πέρα πέρα και τι βλέπω εκεί πέρα;

Μήπως είναι η Αρετούσα, του Ερωτόκριτου η μούσα;"

(Είναι το άγαλμα "Ερωτόκριτος και Αρετούσα")

screenshot 20200116_180013


"Μέσα στη Λότζια μπήκα και δείτε εγώ τι βρήκα!

Ένα μετάλλιο στρογγυλό για τον Κορνάρο τον καλό!" 

(Είναι το "Μετάλλιο του Κορνάρου", στη Λότζια)

img 20200113_165206


"Τέλος, δύο δρόμους βλέπω, που ποτέ δεν συναντιούνταν...

Όμως κάποτε αυτοί ήταν, δύο νέοι που αγαπιούνταν!"

(Είναι η οδός Αρετούσας και η οδός Ερωτόκριτου)

screenshot 20200122_211626b


Β) Ζωγραφίσαμε όποιο μέρος/μνημείο μας άρεσε περισσότερο.

img 20200125_094249

 

Γ) Φτιάξαμε το "Μετάλλιο του Κορνάρου" από πηλό.

img 20200125_094135


Δ) Προτρέψαμε τα παιδιά να επισκεφτούν τα μνημεία με τους γονείς τους και να μας φέρουν φωτογραφίες τους.

 


Ε) Δημιουργήσαμε ένα βίντεο στο youtube για τα μνημεία του Κορνάρου με τίτλο: "Στο Κάστρο περπατώ, τον Κορνάρο για να βρω!!!"


6. Κρητική Μουσική και Ερωτόκριτος.

Α) Ακούσαμε τον μοναδικό Νίκο Ξυλούρη να τραγουδάει "Τα θλιβερά μαντάτα", σε μια αξεπέραστη ερμηνεία, όπως και τον Γιάννη Χαρούλη και προσπαθήσαμε να το χορέψουμε. 

Β) Ακούσαμε τις διάφορες εκτελέσεις από τον Ερωτόκριτο, με διαφορετικά μουσικά όργανα, όπου προσπαθούσαμε να βρούμε ποια είναι και ποια από αυτά είναι τα παραδοσιακά κρητικά. Ακούσαμε λύρα, πιάνο, μαντολίνο, σαντούρι, κιθάρα και βιολί.

Γ) Γνωρίσαμε τα παραδοσιακά μουσικά όργανατα χωρίσαμε σε έγχορδα και κρουστά, ενώ φτιάξαμε χάρτινη λύρα και λαούτο και παίξαμε κιόλας.

img 20200128_093811

  

Δ) Φτιάξαμε χάρτινα λαούτα και κάναμε καντάδα στα παιδιά των διπλανών τάξεων. Μάλιστα, βγήκαμε έξω και πήγαμε κάτω από το παράθυρο τους και αρχίσαμε το τραγούδι: "Απόψε το λαούτο μου το στόλισα κορδέλες..."

 img 20200205_002213

 

Ε) Ζητήσαμε από τα παιδιά να μάθουν στο σπίτι μια μαντινάδα και να μας την πουν, ενώ προσπαθήσαμε να φτιάξουμε και δικές μας!

img 20200128_085231


ΣΤ) Μάθαμε να χορεύουμε σούστα και ύστερα καλέσαμε τον μπαμπά του Μανώλη Β., κύριο Δημήτρη, που παίζει μαντολίνο, να έρθει να μας παίξει τον Ερωτόκριτο και κρητικές μελωδίες για να χορέψουμε.

img 20200214_201617b


7. Τα Κάστρα, οι Ιππότες και οι Βασιλοπούλες.

Α) Φτιάξαμε κάστρα με μπογιές, με κολάζ, με ρολά χαρτιού, με τουβλάκια, με χαρτοταινίες (για να τα περπατήσουμε).  Μάθαμε τα μέρη του κάστρου, ενώ είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη στον Κούλε,  δεν προλάβαμε να πάμε!!

img 20200125_094350

img 20200120_112713


Β) Κοντά στις Απόκριες, μιλήσαμε για την ενδυμασία στην εποχή του Ερωτόκριτου και επισημάναμε τις διαφορές με τα ρούχα που φοράμε σήμερα. Επίσης, δημιουργήσαμε τη φορεσιά της Αρετούσας και του Ερωτόκριτου.

img 20200218_112048


Γ) Φτιάξαμε και φορέσαμε τα αξεσουάρ της βασιλοπούλας Αρετούσας (στέμμα, ραβδί, μάσκα και κάπα) και του ιππότη Ερωτόκριτου (ασπίδα, σπαθί, κράνος και κάπα) για τις Απόκριες.

img 20200218_112253

img 20200218_112355

img 20200228_155356


8. Τα συναισθήματα μέσα από τον Ερωτόκριτο.

Α) Προσεγγίσαμε τα συναισθήματα μέσα από το κείμενο του Ερωτόκριτου. Πώς αισθάνονται κάθε φορά οι ήρωες; Κάναμε αναπαράσταση με το πρόσωπο και το σώμα μας, το κάθε ένα συναίσθημα. 


Β) Βάλαμε συναίσθημα στον πίνακα ζωγραφικής του Εγγονόπουλου, όπου οι ήρωες είναι ανέκφραστοι. Χρησιμοποιήσαμε ανοικτά και φωτεινά χρώματα για να εκφράσουμε τη χαρά και σκοτεινά για τη λύπη.

img 20200207_085548 

Τέλος, φτιάξαμε τη "γωνιά του Ερωτόκριτου" στο σχολείο, όπου τοποθετούσαμε το υλικό που είχαμε μελετήσει, ώστε να το βλέπουμε και να θυμόμαστε όλες τις δραστηριότητες που κάναμε παρέα με τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα.

img 20200322_114515


Και έτσι ολοκληρώθηκε το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του 2020.

Μόνο που δεν επισκεφτήκαμε τον Κούλε, τα Ενετικά Τείχη και το Ιστορικό Μουσείο! Μόλις ξεμπερδέψουμε από την καραντίνα... θα το κανονίσουμε...

...Για του χρόνου!