Τα' μαθες Ερωτόκριτε τα όμορφα μαντάτα;
Το σχολικό έτος 2019-2020 ήταν αφιερωμένο στον Ερωτόκριτο, του Βιτσέντζου Κορνάρου.
Τον Ιανουάριο λοιπόν, ξεκινήσαμε στο Νηπιαγωγείο μας το Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο:
"Τα' μαθες Ερωτόκριτε τα όμορφα μαντάτα".
Οι θεματικές ενότητες που καταπιαστήκαμε ήταν οι εξής:
1. Η γνωριμία με το έργο
Α) Διαβάσαμε διάφορες διασκευές του Ερωτόκριτου για παιδιά
και ο Μάξιμος μας έφερε μια έκδοση που είχε η γιαγιά του στο σπίτι, για να δούμε τις εικόνες.
Β) Ζωγραφίσαμε ό, τι μας εντυπωσίασε από την ιστορία
Γ) Μάθαμε τα ονόματα των ηρώων και τους μετρήσαμε (γυναίκες, άνδρες, σύνολο)
Δ) Φτιάξαμε το στέμμα του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας.
Ε) Βάλαμε τα γεγονότα της ιστορίας με τη σωστή χρονολογική σειρά
ΣΤ) Μάθαμε το πιο γνωστό τραγούδι:"Τα θλιβερά μαντάτα"
2. Ο Ερωτόκριτος στη ζωγραφική
Α) Είδαμε, επεξεργαστήκαμε και συγκρίναμε τους πίνακες ζωγραφικής του Θεόφιλου με τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα, σε διάφορες εκδοχές, με ποικιλία αποχρώσεων.
Β) Στη συνέχεια δημιουργήσαμε τους δικούς μας πίνακες.
Γ) Χρωματίσαμε γκραβούρες με τον έφιππο Ερωτόκριτο και την Αρετούσα.
3. Η γνωριμία με τον συγγραφέα, Κορνάρο.
Α) Διαβάσαμε τους στίχους του Ερωτόκριτου που μιλάει ο ποιητής για τον εαυτό του.΄Ετσι μάθαμε πως το όνομα του είναι Βιτσέντζος και το επίθετο Κορνάρος. Επίσης μάθαμε ότι γεννήθηκε στη Σητεία και παντρεύτηκε στο Κάστρο, δηλαδή το Ηράκλειο, την πόλη μας.
Β) Είδαμε σκίτσα του Κορνάρου και τον περιγράψαμε.
4. Κρήτη και Ηράκλειο- το Μεγάλο Κάστρο.
Α) Μάθαμε τι είναι νησί (μια στεριά που βρέχεται γύρω γύρω από θάλασσα), είδαμε την Κρήτη στο χάρτη, μάθαμε τους 4 νομούς της: να τους λέμε με τη σειρά (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λασίθι) και να τους βρίσκουμε στο χάρτη.
Β) Μιλήσαμε για την πόλη μας, το Ηράκλειο ή (Μεγάλο) Κάστρο. Είδαμε στον χάρτη τα Ενετικά Τείχη που υπάρχουν γύρω γύρω από την πόλη και την ζωγραφίσαμε.
5. Μνημεία Κορνάρου στην πόλη μου.
Α) Βρήκαμε σε φωτογραφίες, σημεία της πόλης που μας θυμίζουν τον ποιητή Κορνάρο, μέσα από αινίγματα:
"Περπατάω, περπατάω και τι βλέπω όπως πάω;
Τρεις ανθρώπους στη σειρά, τι να λένε εκειδά;
(Είναι το άγαλμα "Διαχρονική Συνάντηση")
"Δρόμους πέρασα και να μαι στην πλατεία που αγαπάμε.
Να και ένα συντριβάνι και πιο κάτω το Μεϊντάνι!"
(Είναι η πλατεία Κορνάρου)
"Περπατάω πέρα πέρα και τι βλέπω εκεί πέρα;
Μήπως είναι η Αρετούσα, του Ερωτόκριτου η μούσα;"
(Είναι το άγαλμα "Ερωτόκριτος και Αρετούσα")
"Μέσα στη Λότζια μπήκα και δείτε εγώ τι βρήκα!
Ένα μετάλλιο στρογγυλό για τον Κορνάρο τον καλό!"
(Είναι το "Μετάλλιο του Κορνάρου", στη Λότζια)
"Τέλος, δύο δρόμους βλέπω, που ποτέ δεν συναντιούνταν...
Όμως κάποτε αυτοί ήταν, δύο νέοι που αγαπιούνταν!"
(Είναι η οδός Αρετούσας και η οδός Ερωτόκριτου)
Β) Ζωγραφίσαμε όποιο μέρος/μνημείο μας άρεσε περισσότερο.
Γ) Φτιάξαμε το "Μετάλλιο του Κορνάρου" από πηλό.
Δ) Προτρέψαμε τα παιδιά να επισκεφτούν τα μνημεία με τους γονείς τους και να μας φέρουν φωτογραφίες τους.
Ε) Δημιουργήσαμε ένα βίντεο στο youtube για τα μνημεία του Κορνάρου με τίτλο: "Στο Κάστρο περπατώ, τον Κορνάρο για να βρω!!!"
6. Κρητική Μουσική και Ερωτόκριτος.
Α) Ακούσαμε τον μοναδικό Νίκο Ξυλούρη να τραγουδάει "Τα θλιβερά μαντάτα", σε μια αξεπέραστη ερμηνεία, όπως και τον Γιάννη Χαρούλη και προσπαθήσαμε να το χορέψουμε.
Β) Ακούσαμε τις διάφορες εκτελέσεις από τον Ερωτόκριτο, με διαφορετικά μουσικά όργανα, όπου προσπαθούσαμε να βρούμε ποια είναι και ποια από αυτά είναι τα παραδοσιακά κρητικά. Ακούσαμε λύρα, πιάνο, μαντολίνο, σαντούρι, κιθάρα και βιολί.
Γ) Γνωρίσαμε τα παραδοσιακά μουσικά όργανατα χωρίσαμε σε έγχορδα και κρουστά, ενώ φτιάξαμε χάρτινη λύρα και λαούτο και παίξαμε κιόλας.
Δ) Φτιάξαμε χάρτινα λαούτα και κάναμε καντάδα στα παιδιά των διπλανών τάξεων. Μάλιστα, βγήκαμε έξω και πήγαμε κάτω από το παράθυρο τους και αρχίσαμε το τραγούδι: "Απόψε το λαούτο μου το στόλισα κορδέλες..."
Ε) Ζητήσαμε από τα παιδιά να μάθουν στο σπίτι μια μαντινάδα και να μας την πουν, ενώ προσπαθήσαμε να φτιάξουμε και δικές μας!
ΣΤ) Μάθαμε να χορεύουμε σούστα και ύστερα καλέσαμε τον μπαμπά του Μανώλη Β., κύριο Δημήτρη, που παίζει μαντολίνο, να έρθει να μας παίξει τον Ερωτόκριτο και κρητικές μελωδίες για να χορέψουμε.
7. Τα Κάστρα, οι Ιππότες και οι Βασιλοπούλες.
Α) Φτιάξαμε κάστρα με μπογιές, με κολάζ, με ρολά χαρτιού, με τουβλάκια, με χαρτοταινίες (για να τα περπατήσουμε). Μάθαμε τα μέρη του κάστρου, ενώ είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη στον Κούλε, δεν προλάβαμε να πάμε!!
Β) Κοντά στις Απόκριες, μιλήσαμε για την ενδυμασία στην εποχή του Ερωτόκριτου και επισημάναμε τις διαφορές με τα ρούχα που φοράμε σήμερα. Επίσης, δημιουργήσαμε τη φορεσιά της Αρετούσας και του Ερωτόκριτου.
Γ) Φτιάξαμε και φορέσαμε τα αξεσουάρ της βασιλοπούλας Αρετούσας (στέμμα, ραβδί, μάσκα και κάπα) και του ιππότη Ερωτόκριτου (ασπίδα, σπαθί, κράνος και κάπα) για τις Απόκριες.
8. Τα συναισθήματα μέσα από τον Ερωτόκριτο.
Α) Προσεγγίσαμε τα συναισθήματα μέσα από το κείμενο του Ερωτόκριτου. Πώς αισθάνονται κάθε φορά οι ήρωες; Κάναμε αναπαράσταση με το πρόσωπο και το σώμα μας, το κάθε ένα συναίσθημα.
Β) Βάλαμε συναίσθημα στον πίνακα ζωγραφικής του Εγγονόπουλου, όπου οι ήρωες είναι ανέκφραστοι. Χρησιμοποιήσαμε ανοικτά και φωτεινά χρώματα για να εκφράσουμε τη χαρά και σκοτεινά για τη λύπη.
Τέλος, φτιάξαμε τη "γωνιά του Ερωτόκριτου" στο σχολείο, όπου τοποθετούσαμε το υλικό που είχαμε μελετήσει, ώστε να το βλέπουμε και να θυμόμαστε όλες τις δραστηριότητες που κάναμε παρέα με τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα.
Και έτσι ολοκληρώθηκε το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του 2020.
Μόνο που δεν επισκεφτήκαμε τον Κούλε, τα Ενετικά Τείχη και το Ιστορικό Μουσείο! Μόλις ξεμπερδέψουμε από την καραντίνα... θα το κανονίσουμε...
...Για του χρόνου!